lades till i din varukorg

En nystart 2016?

ladda-ratt-infor-loppet

Tillhör du den växande skara som vill ha en nystart 2016? Ta tag i träning, kost och må bättre?

Många får dåligt samvete när vi dagligen matas med bilder av olika normer och exempel på hur vi ska träna, hur vi ska ät och hur vi ska se ut. Inte lätt att få till en förändring i vardagen med ett livspussel som ska gå ihop med familj, arbete och fritid. Men oavsett vilket så finns det så många fördelar med att påverka och förändra sin livssituation genom ett långsiktigt engagemang i sin hälsa!

Det är ett vedertaget faktum att kost och motion påverkar din hälsa och att du har alla möjligheter till att själv vara delaktig i beslut och handling. Ibland kan det vara lättare med uttalade målsättningar, ibland är det lättare med en specifik diet och ibland kan det var lättare att medverka i en grupp med samma målsättningar.

Oavsett din bakgrund, dina förutsättningar eller dina målsättningar kommer här några tips på hur du kan påverka och vara delaktig i din framtida livskvalitet!

1. Ha koll på dina kalorier

Läs på innehållsdeklarationen på livsmedel och gör ett aktivt och hälsosamt val. Du kan äta det mesta men du kan inte äta jämnt. Du måste göra av med dina kalorier du stoppar i dig. Vill du gå ner i vikt måste du göra av med mer än du stoppar i dig och vill du däremot gå upp i vikt så se till att ha ett visst överskott av kalorier.

2. Börja motionera

Träna minst tre gånger i veckan under minst trettio minuter. Med träning menar vi pulshöjande aktivitet, det vill säga när pulsen går upp och andningen ökar. Det räcker inte med vardagsmotion som dammsugning, diska, rasta hunden utan du måste få till pulshöjande aktiviteter för att det ska räknas som träning och hälsofrämjande aktivitet.

3. Börja styrketräna

Muskler kräver energi och desto större muskelvolym desto högre kaloriförbränning får du, även i vila! En anledning till att du börjar lägga på dig vikt med stigande ålder är i många fall att muskelmassan minskar. Ett vetenskapligt faktum vilket medför att med tilltagande bör du träna styrketräning regelbundet 2-3 gånger per vecka. Alla kan styrketräna och det är aldrig försent att börja.

4. Ha koll på din förbränning

Använd dig gärna av tekniska hjälpmedel för att ha koll på din förbränning. Använd gärna en pulsklocka med pulsmätning och GPS. Alternativt ett pulsband kopplat till din smartphone och en lämplig träningsapp. Gärna en pulsklocka, app och en kostregistreringsapp som fungerar ihop. Kan med varmt hjärta rekommendera Polar M400 och Polar H7 pulsband i kombination med Polar Flow app kopplad till MyFitnessPal app för kostregistrering. På så sätt har man koll på all träning, sömn, återhämtning, kaloriintag och kaloriförbränning.

5. Ta hjälp av någon som kan

Vill du ha hjälp med din träning? Ta hjälp av en Personlig Tränare med erfarenhet och kompetens. Boka in en tid för träningskonsultation för att få ett individuellt anpassat upplägg för just dig och dina förutsättningar. Vill du ha hjälp med viktreducering? Ta hjälp av en utbildad kostvetare för att få hjälp utifrån dina egna förutsättningar. Använd dig av tekniska hjälpmedel som InBody – mätning av kroppssammansättning, Fitmate – mätning av din maximala syreupptagning. Men vill du ha hjälp och stöttning av kunniga personer och jobba i grupp kan jag rekommendera detta upplägg. Gå en kurs i viktminskning – läs mer här – ett projekt i samarbete med Linköping Health Care.

6. Sätt upp tydliga mål

Var konkret och tydlig med din målsättning med träning, viktreducering eller viktökning. Sätt tidsbestämda, mätbara och realistiska mål. Bestäm delmål och fira milstolpar. Har du sprängt 5 km gränsen – belöna dig själv med en ny träningströja! Har du gått under 60 min på 10 km – belöna dig själv med nya hörlurar. Viktigt att belöna prestationen när du uppnått delar av ditt mål eller ditt slutmål. Kom ihåg att din träningsresa inte tar slut där, träning är ett livslångt åtagande så sätt upp nya målsättningar hela tiden!

Detta var en del konkreta tips på hur du kan få till en nystart 2016. Som du ser är det i mångt och mycket upp till dig själv att bestämma och ta ansvar för att förändra din livssituation. Men tveka inte att ta hjälp av människor med kompetens och erfarenhet men även av nära och kära i din omgivning som kan stötta dig med vardagsbestyren för att få till en nystart 2016.

Pierre Söderfjord

Författare Pierre Söderfjord

Elittränare & Certifierad Massageterapeut på Creativ Friskvård i Linköping AB Pierre är av Linnéuniversitet utbildad Elittränare och av branschrådet Svensk Massage Certifierad Massageterapeut. Pierre driver Creativ Friskvård i Linköping med tillhörande webshop.

Fler inlägg av Pierre Söderfjord

Svara